De restauratie van mijn 1967 Austin Mini Pickup

 

Deze geschiedenis begon omdat ik al van baby af aan opgegroeid ben met Mini`s. mijn vader reed er in 1966/67 ook al mee. Hierdoor ben ik zelf na het behalen van mijn autorijbewijs op 23 jarige leeftijd ook Mini gaan rijden. Eerst een blauwe 850 uit 1980 (kenteken GB-24-ZT). Deze onderhanden genomen door er zelf sideskirts en spatbord verbreders aan te lassen, en Renault 5 bumpers aan tepassen als voor/achter bumper. 1275cc Allegro motor erin.  Dit was in 1989.  Hierna in 1991 een nieuwere mini gekocht van 2˝jaar oud, die ik nu nog heb. In 1996 een kronkel in mijn hoofd gekregen om een Mini op te knappen. Aangezien ik ook al diverse motoren opgeknapt heb moest een auto ook wel lukken. Deze 1976er pickup was na strippen zo rot dat het beter was een andere carroserie te kopen, wat in 2000 gebeurde, een 1967er MK1 pickup. Uit de UK geimporteerd. Dat bleek lastiger dan ik dacht en daarom toen maar het Mini Centre in Huissen ingeschakeld waar ik al jaren vaste klant was.
 

 


Van de Mini hierboven was na stralen zo weinig van over dat het niet loonde om deze verder te gebruiken om verder te restaureren. De laadvloer en betreffende onderdelen waren zo rot dat ik eigenlijk van onderdelen een complete nieuwe caroserie op moest bouwen.

Rechts de "nieuwe" carroserie van de Austin Mini Pickup MK1 uit 1967. met de zogenaamde "Magic wand" versnellingsbak. Hier nog op de vrachtwagen die hem uit de UK vervoerde.

Deze Mini heb ik niet zelf opgeknapt, dit heb ik laten doen door het Mini Centre Huissen. Die hadden daar veel meer ervaring en de gereedschappen voor. Veel onderdelen die overeen kwamen uit de 1676 pickup zijn weer goed terecht gekomen in deze Pickup, oa een hoek van de achterkant waar het achterlicht in zit. Stoelframes, velgen, ramen deuren en achter.


 

De cabine, MK1 carroserie. Let op het gat voor de schakelpook.

Laadvloer bleek nog in perfekte staat te zijn.

Gestript, klaar voor de stralerij.

Hieronder wat foto`s tijdens de resauratie.

Laatste drie foto`s hierboven, laswerk is helemaal klaar, in de epoxie-coating, en compleet gespoten.
Kleur is "Whitehall beige" zoals hij orgineel in 1967 geleverd is. Alleen is het gat voor de schakelpook
verplaatst naar de plaats voor "remote change", dit ivm dat ik al een compleet gerestaureerd blok compleet
met versnellingsbak klaar had staan voor de oude carroserie die niet is doorgegaan.
Jammer dat ik dat blok al klaar had, anders was hij helemaal orgineel geworden.

   

Gegevens van de auto wat er zoal in zit:

* 1293 cc fully balanced engine.
* Kent MD 256 nokkenas met duplex ketting.
* Volledig gasflowed MG Metro kop met 29 uitlaat en
* 35mm inlaat kleppen.
* 1.3 : 1 ratio naaldlager gelagerde tuimelaars
* Twin HS2 carburateur met orgineel Cooper luchtfilterhuis
* 5 speed Jack Knight Developments versn.bak met 3.21 diff.
* Cross-pin differentieel, centrale olie pickup.
* Ontsteking met contact punten
* 10" wielen met 7,9" disks,Cooper S klauwen, rembekrachtiging.
* Kleur: Whitehall beige
* RVS voorbumper, origineel pickup bumpers achter.
* Centrale KM-teller met oliedruk en water temperatuur meter.
* Interieur: Powder Blue, stoelen: Powder bleu/silver brocade.
 

 
Gezocht:

MK1 achterbumper, dit is een bumper uit 1 stuk over de gehele achterkant van de Mini.






Met dank aan Remon (Lowrida) voor het perfekte laswerk dat hij geleverd heeft om deze Pickup weer in beter dan nieuwstaat te krijgen.

Eeuh,.....hij is nog steed niet 100% klaar,  is een tig-jaren projekt. Hij staat lekker warm in de garage waar ik hem iedere dag zie staan,..dat wel.

PA2MRX©2014